we vervolgen onze reis - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu we vervolgen onze reis - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

we vervolgen onze reis

Door: trekvort/Karin

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

21 Juni 2011 | Noorwegen, Oslo

De fietsendrager zit er weer op, verstevigd met twee extra spanbanden voor je weet maar nooit en hup daar gaan we weer. Naar Andenes, een walvisvaardersdorp. Omdat er tegenwoordig niet meer gejaagd mag worden op walvissen (en terecht) leven de mensen hier nu voornamelijk van het toerisme en kun je er allerlei safari’s maken, van papegaaiduikers en zeearenden spotten tot walvissen zoeken per zodiacbootje (zo’n greenpeaceopblaasboot weet je wel?). Eigenlijk lijkt me dat wel wat maar het duurt ongeveer 4-5 uur en zolang kunnen we Fleur niet alleen laten in de camper, tenminste, ze kan wel zolang alleen blijven maar het is hier veel te warm, met alle ramen en deuren dicht! Dus lopen we wat rond in het dorpje en vervolgen onze weg tot we in de buurt van Stave een prachtige camping met een zandstrand zien. I.p.v. de stoere walvissafari door wind en wind maken we nu een lange strandwandeling in korte broek en genieten hiervan. We gaan op tijd naar bed en zetten de wekker op 12 uur ’s nachts omdat we hopen/denken dat we hier de zonsondergang/opkomst kunnen zien. Dat lukt gedeeltelijk, op het laatst draait de zon achter een heuvel. Het blijft moeilijk om te bepalen hoe de zon hier draait. Bij ons is dat van het westen naar het oosten maar hier draait hij helemaal rond.

De volgende dag bereiken we de Lofoten en het moet gezegd, de reisgidsen liegen niet, het is hier werkelijk adembenemend mooi. Eerlijk gezegd twijfel ik wel eens aan het bestaan van God (sorry Marry en Erik) maar als de aarde een schepping van zijn hand is moet hij met het creëren van dit deel van de wereld toch in een bijzonder speelse en opgewekte bui zijn geweest! In het Noorwegen boekje dat we bij ons hebben staat dat bij het plaatsje Myrland de middernachtzon wel goed te zien is en dus slapen we de volgende nacht daar op een idyllisch plekje (zie het filmpje van Peter) en blijven daar op tot de zon zakt……en zakt…..en zakt …..en..…achter een mistbank verdwijnt!

Op maandag bezoeken we Nusfjord een oud vissersplaatje dat onder monumentenzorg valt en maken er een lange wandeling door de bergen. Ook rijden we nog even naar Å, het dorpje met de kortste naam van Europa, daar móet je toch even geweest zijn!
Morgenochtend om 06.00u gaan we met de ferry naar Bodø, een 4 uur durende zeereis waarbij we de moskenstraum moeten trotseren, een gevaarlijke maalstroming waarover Jules Verne zo mooi verteld in zijn boeken. Dat wordt dus weer primatour slikken!

• 21 Juni 2011 - 16:00

Joke:

lieve allebei, veilig de maalstroming gepasseerd? Primatuurtje zn werk gedaan? En nu dus richting Samengemeenschap: Musken. Souveniers kopen! Zeg Peter, bedankt voor jouw filmpje, erg leuk. Op de foto zie je dat Fleur 't duidelijk naar haar zin heeft, ze ziet er erg 'landloperig' uit. Nog even genieten van de Noorse kusten en dan op weg naar Zweden.....
    kusvanzus.

• 21 Juni 2011 - 18:32

Ingebeer:

Wat een leuk filmpje Peter !!!!!
    Zo hebben wij ook een beetje vakantiepret !! Wat is Fleur toch een fotomodelletje. Wel koud op de boot zo te zien. Groetjes vanuit een regenachtig Nederland met af en toe een zonnetje. Ing

• 23 Juni 2011 - 06:09

Marry:

Wat een bijzondere reis maken jullie toch, vanuit een herfstachtig Nederland geniet ik volop mee van jullie. Enne Karin, wij hebben ook regelmatig vragen en twijfels, maar daar kunnen we in Nederland nog wel eens verder over kletsen, geniet vooral verder en geef Fleur een knuffeltje van me.

• 23 Juni 2011 - 06:21

Erik En Elaine:

Nou hier zijn we hoor.......
    Het berichtje waar jullie om vroegen....!

Ziet er allemaal prachtig uit zeg! Moeten we toch maar naar Noorwegen ipv Italië, haha? Hebben we de airco ook niet nodig ;). Ben heel benieuwd naar alle foto's als jullie weer terug zijn. Wij gaan zo naar de bank...ben benieuwd wat ze zeggen...we bellen jullie vandaag wel even op "hoe en wat".

Nou levensgenieters, nog veel plezier en tot horens!

Erik en Elaine

• 23 Juni 2011 - 09:40

Wilma En Krijn:

Zo, na een uurtje lezen, foto's, video's
    kijken ben ik weer helemaal bij.
    Nou zijn we natuurlijk ook al telefonisch op de hoogte gebleven van al jullie belevenissen.
    Echt mooi hoor zo'n reis. En voorlopig mogen jullie nog dagen lang genieten.
    En Fleur, wat fijn dat ze het zo naar haar zin heeft.
    Wij zijn alweer helemaal gewend aan het dagelijkse ritme van thuis.
    Groetjes van ons, en goede reis verder.

• 24 Juni 2011 - 07:57

Hannie:

Super om jullie reis te volgen en wat een geweldige foto's, die kleine Fleur wil niet meer achter dat hek aan de Middelweg dat zit er wel in. (Jullie misschien ook wel niet)

Lieve groeten Hannie

• 24 Juni 2011 - 13:12

Rolf:

Ha luitjes!
    Wat ontzettend leuk om jullie verslag te lezen.. Kan me voorstellen dat het een heerlijke reis is :)

Heb me aangemeld voor de e-mail update van jullie ervaringen.

Dank ook voor de mooie kaart. Heel attent! Toen we de kaart ontvingen, keek ik gelijk buiten om te zien of de bus er alweer stond. Kon het me al niet voorstellen, want jullie waren 'net' weg.
    Later vernamen we van Joke dat Elaine de kaart bij ons heeft gepost. Erg leuk.

Bevalling is goed gegaan en we hebben nu heelijk een tweede dochter: Fleur :)

Groetjes,
    Rolf, Kolinda, Lynn en Fleur.