de laatste ronde - Reisverslag uit Urk, Nederland van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu de laatste ronde - Reisverslag uit Urk, Nederland van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

de laatste ronde

Door: trekvort/Karin

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

07 Juli 2011 | Nederland, Urk

De laatste ronde

We steken de Elbe over met een pont. Grappig eigenlijk, deze (veer)boot vaart óók 40 minuten maar omdat we in de auto mogen zitten, gewoon de buitenlucht zien en Fleur in haar eigen vertrouwde box zit heeft ze nergens last van. Terwijl er toch pittige golven zijn die zelfs de voorruit bespetteren (evenals de meneer die naast onze Ford foto’s staat te maken……hihi….. Daarna steken we de Weser over, nu met een brug. In Bremerhaven wandelen we wat door het havengebied en daarna zetten we onze camper weg voor de nacht in Freiburg an der Elbe. (Niet te verwarren met Freiburg in het Zwarte Woud!) Als we betalen bij een mevrouw die op haar fietsje komt aanscheuren krijgen we meteen een sleutel van de douche en die blijkt dan weer in het naastgelegen Freizeitcentrum te zijn. Zo kan het dan ook gebeuren dat we even later als twee giegelende pubers samen onder de gemeenschappelijke douches staan. Om te voorkomen dat ook onze dikbuikige Duitse buurman bij ons onder de douche springt heeft Peter de deur van binnen uit op slot gedaan, tenminste we hopen dat dat helpt, spannend!

Het is de bedoeling nog een nachtje ergens in Duitsland te verblijven maar door wat omleidingen onderweg rijden we ongemerkt de grens over. Ja, dat moet nog even vermeld: We zijn nu inmiddels Nederland/Duitsland/Polen/Litouwen/Letland/Estland/Finland/Noorwegen/Zweden/Denemarken/Duitsland/Nederland = 10 X een grens gepasseerd en niet één keer hebben we onze paspoorten en/of alle speciaal uitgebreide inentingspapieren van Fleur hoeven laten zien, we hebben zelfs geen enkele keer een douanierbeambte gespot!
Nu we dan toch in Nederland zijn besluiten we dan maar meteen door te rijden naar Zoutkamp. . Oorspronkelijk waddengebied, de Lauwerszee maar in 1969 werd dit gebied afgesloten van de zee dmv van dijk en sluis en zo ontstond het Lauwersmeer , een prachtig natuur gebied waar o.a schotse Hooglanders en wilde paarden rondlopen. We vinden een werkelijk schitterend plekje, naast de haven met alle havenfaciliteiten ook voor ons beschikbaar. Dus de volgende ochtend eerst uitgebreid ontbijtje, heerlijke douche (voor slecht €0,50) en daarna op de fiets een rondje Lauwersmeer, ± 50km over goed aangegeven en vrij liggende fietspaden.
Conclusie: Deze dag voelt als een verrukkelijk toetje na een uitgebreide maaltijd!

Op woensdag fietsen we nog wat (iets minder ver dan gisteren, onze billen zijn wat gevoelig (!) en daarna gaan we ook nog even naar een groothandel, mijn mailbox loopt al over met nieuwe kerstartikelen en dus koop ik daar alvast wat van in voor het komende seizoen! Dus kaartendames: Ga maar vast sparen….
We slapen nog een nachtje in Urk, pal aan het IJsselmeer en rijden op donderdag op ons gemakje naar Moordrecht zodat we nog wat tijd over hebben voor het opruimen, schoonmaken en repareren van de “trekvort” zodat Elaine en Erik volgende week óók een avontuur kunnen beleven met dit wagentje.

Voor ons zit het er dit jaar op , de tekst onder onze nummerplaat (zie foto) is dit keer maar al te waar……..maar……..onze dromen zijn meer dan waargemaakt deze reis, nu eerst maar eens rustig alle belevenissen herkauwen en dan voorzichtig na gaan denken over waar heen de volgende keer.
Hebben jullie nog verzoekjes? Iedereen die mee reist heeft natuurlijk inspraak….

Tot slot: Wisten jullie dat:
We 41 nachtjes van huis zijn geweest.
Waarvan 19x op een camping, 13x op een camperovernachtingsplek en 9x wild!
We 10.400 km hebben gereden,
hier 1000 liter diesel voor nodig was,
en 30 ml motorolie!
We 1 lekke autoband kregen,
1 koplampbol moesten vervangen,
Er 1 dynamospanner versleten blijkt te zijn.en nog wat aan de motor zelf,
Tja kilometerstand ergens 260000km gelopen.
Lossen we thuis op
We 0 bekeuringen ontvingen (hopen we hé, misschien ligt er thuis iets op de deurmat).
We slechts 2 x verkeerd gereden zijn.
We 1 ochtend, 2 dagen en 2 nachten regen hebben gehad.
De hoogst gemeten temperatuur in de camper 30 graden is.
En de laagste 4,2 graden.
We 10 landen hebben bezocht
en hierin 6 hoofdsteden.
7 x met de veerboot (klein of groot) overgezet zijn.
10 x de fietsen hebben gebruikt.
Fleur 2 x uit het mandje is gekukeld.
We 4 verschillende soorten elanden/rendieren hebben gespot
We 3 spuitbussen en 1 smeerstick muggenlotion hebben verbruikt.
Peter 20 dagen ongeschoren heeft rondgelopen.
Karin slechts 2 heimwee aanvallen heeft gehad.
En dit alles zonder één keer ruzie te maken!

• 07 Juli 2011 - 09:48

Wilma:

Welkom Thuis!

De hele reis zit erop, ben heel benieuwd naar de rest vd verhalen.
    Want jullie hebben echt heeeel veeel gezien.
    Slaap lekker vannacht in je eigen huissie.

• 07 Juli 2011 - 14:31

Simon:

Dit is mijn eerste reactie , maar ik vond vacantie is vacantie , dus ging ik niet zitten mailen hoe het er aan toe ging . Ik was wel nieuwsgierig naar jullie nieuw verslag , dus dat las ik gretig , wat gaat dat snel 6weken , maar toch weer goed te zien dat jullie thuis zijn heel en wel , oke de camper heeft een defect steuntje , maar dat is niets byzonders , nu word het nagenieten . Welkom thuis .

• 07 Juli 2011 - 15:56

Ingebeer:

Zag jullie camper al weer voor de garage staan, gelukkig heelhuids thuis gekomen. Kom van het weekeind wel ff horen, maar ik heb natuurlijk ook genoten van jullie reisverslagen.
    Tot gauw !!!!!!!!!!