Onderweg in Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu Onderweg in Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

Onderweg in Zweden

Door: trekvort/Karin

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

28 Juni 2011 | Zweden, Uppsala

Op vrijdag 24 juni bezoeken we Gammelstad, een plaatsje in de buurt van Luleå. Zo rond 1700 ontstond dit dorpje, dat inmiddels opgenomen is in de werelderfgoedlijst van Unesco.
Omdat de mensen in barre tijden, op zondag, niet op tijd bij de kerk aankwamen bouwden ze daarom deze kleine huisjes in de buurt van de kerk en reisden op zaterdag al hierheen zodat ze op zondag de kerkdienst bij konden wonen en hierna de hele zondag nog hadden om weer thuis te komen. Slim!
(En ik vraag me dan meteen af of hier dan het “weekeindje weg” ontstaan is???????)

Is bij ons 21 juni de langste dag, hier wordt dat gevierd op 24 juni, of eigenlijk het hele weekend zo dicht mogelijk bij deze datum. Vandaag, morgen en overmorgen dus.
In Noorwegen worden grote vreugdevuren aangestoken langs rivieroevers en op de stranden en in Zweden worden allerlei feesttenten opgezet waarin concerten worden gegeven (vergelijk het met Koninginnedag bij ons). In beide landen wordt bovendien, ondanks de idioot hoge prijzen, overvloedig veel alcohol genuttigd. Met alle gevolgen vandien……..
Op de camping beleven wij, terwijl we de keiharde muziek van even verderop horen, ons eigen midzomernachtfeestje met een pilsje voor Peter en een glaasje rosé voor mij.
(En dat is voor ons, alcoholnihillisten zoals jullie wel weten, al heel wat!!!!!)
Op zaterdagochtend beleef ik hier nog een soort horrorscenario:
Kennen jullie de film “Birds” van Alfred Hitchcock?
Als jong meisje van 11 maakte hij een onuitwisbare indruk op mij en ik weet nog goed dat ik er heel akelig van geslapen heb en nog dagenlang in elkaar dook als ik buiten een vogeltje zag vliegen.
Welnu, hier zijn het geen vogels doch muggen, wel zéker anderhalf miljoen exemplaren die mij als ontbijt wel zien zitten als ik mijn dagelijkse ochtendwandelingetje met Fleur maak. Ze zijn werkelijk kwaadaardig en ik voel me echt bedreigd en krijg kippenvel van pure ACHGATSIEDAKKIE ….IEWWWW. Allemaal gemene steeksnuitjes in mijn tere velletje……..
Gelukkig hebben wij een fantastisch hondje die zijn behoeften doet op commando dus na een snel…FLEUR…..POEPIEDOEN……NU… snellen wij ons als hazewindhonden terug in ons veilige huisje alwaar al die zoemers nijdig tegen het horrengaas aan snorren maar ons niet meer kunnen deren. Evengoed ben ik meteen al veranderd in een rozeroodbultig figuur dus de mopiko antiekriebelcreme (ooit nog 5 tubetjes van gemaakt in de apotheek bij Franco) komt nu goed van pas……..

Als we weer net onderweg zijn om 0.9.30u worden we staande gehouden door een Zweedse politieagent en moet Peter blazen. Ik grap nog jolig dat het nu wel een beetje vroeg is voor alcohol maar de agent legt geduldig uit dat veel mensen de avond ervoor zoveel hebben gedronken dat ze deze ochtend nóg een te hoog promillage in hun bloed hebben!
Dat ene pilsje van Peter is al verteerd en dat ie ’s ochtends een vracht ADHD medicijnen heeft geslikt met allerlei gele waarschuwingsstickers snapt het meetinstrument niet dus we mogen doorrijden, gelukkig! We moeten nu weer even kilometers maken om in het zuiden van Zweden te belanden.

Dat die controles wel degelijk nodig zijn zien we de volgende avond als we overnachten op een plaatselijk dorpsgrasveld. Er komen een aantal stomdronken kerels met brommertjes en een brombakfiets aangescheurd en ze zetten een tentje op, nou ja, alleen de binnentent met een draad gespannen dan, tot meer zijn ze niet in staat. Een van de kerels laat pardoes zijn broek op zijn hielen zakken en gaat naast de tent zijn behoefte doen! Vervolgens valt hij om (ernaast) en ronkt zijn roes.
Zijn maten verlaten slingerend het terrein. Als hij na een uurtje bijkomt stapt hij waggelend op zijn bakfiets en rijdt zo de E4 op, tegen het verkeer in…….. we wachten en luisteren maar horen geen sirenes of scheurend kabaal. De volgende ochtend is de tent nog steeds leeg maar als we zelf weer op pad gaan zien we verder geen ongeregeldheden langs de weg…….een hele grote beschermengel dus….

We nemen weer een camping, ons bed moet nodig door de wasstraat (net als wij) en we nemen een rustdag, fietsen 3uur rond in een bos zonder een sterveling te zien (ook niet de elanden, lynxen en bruine beer die hier volgens de Nederlandse campingeigenaren rondlopen) en gaan ‘s avonds een hapje eten in het plaatselijke restaurant. Als specialiteit is er Dutch “krokette” maar ja, die kunnen we over 2 weken zelf wel weer bakken dus wij gaan voor de Duitse schnitzel en de Zweedse laks (zalm). Natuurlijk met een ijsje toe. O, wat fijn dat we geen weegschaal bij ons hebben!

We kijken trouwens telkens of er al berichtjes zijn op onze site, echt leuk om al jullie reacties te lezen,
Inmiddels zijn er ook al weer nieuwe volgelingen, onze net opnieuw pappa en mamma geworden buurtjes, vrienden en zus en zwager die weer terug zijn van vakantie, we gaan gewoon nog een volgwagentje achter de “trekvort” hangen, stap maar in…………..

En Elaine en Erik, gefeliciteerd met de aankoop van jullie gezamenlijk huis! Maarre Erik, moet jij nu niet eerst even bij Peter langs??????Om toestemming te vragen????????Ofzo??????????? Voor wat???? Nou, ehhhhh, kweetnie??????????

• 28 Juni 2011 - 11:28

Wilma:

Gezellig al die muggetjes om je heen, wel leuk dat er zoveel zo dol op je zijn Karin.
    Belagen ze Peter ook, of is die niet zo smakelijk? hi hi
    Grappig om te lezen, een rustdag en we gaan effies 3 uur op de fiets zitten.
    Maar ik snap het wel, effe uit de autostoel, de frisse lucht in.
    Groetjes Wilma eb Krijn.

ps leuk hoor voor Elaine en Erik.

• 28 Juni 2011 - 19:36

Wybo En Marian:

Hier weer een berichtje uit het mooie warme Reeuwijk.
    Wat een reis maken jullie, geweldig om te lezen. Bij ons is Wybo altijd de klos met muggen, lekker bloed waarschijnlijk. Geniet er nog van, wij zijn alweer hard aan de arbeid. En we willen jullie graag weer eens in de "armen"sluiten
    Lieve groet, Wybo, Marian
    Elaine en Erik gefeliciteerd!!

• 28 Juni 2011 - 20:37

Ingebeer:

Ha luitjes van het goede leven....... jammer van die prikke beestjes, weet er alles van , ze moeten mij ook altijd hebben. Zoet bloed of zo. Hoop dat het beter wordt voor jullie.
    Veel plezier in Zweden ! En Erik en Elaine : GEFELICITEERD, details hoor ik graag een keer !!!!!!!!!!

• 28 Juni 2011 - 20:57

Elaine:

Hey Mam,

Al weer uit de dip? Je moet nog wel even genieten hoor....die laatste paar dagen. Je moet maar zo denken....nog anderhalve week en dan gaat het gewone leven weer beginnen!

Ennuh....waarom moet Erik naar het schuurtje....hij heeft me toch niet ten huwelijk gevraagd....tenminste, ik heb nog steeds geen ring gezien, hihi!

Luitjes geniet en neem vooral de zon mee terug! (hier onweert het nu)

Kus

Inge: Als je het leuk vindt om te zien welk huis het is kun je even google op het prinsessenkwartier en dan is het, het groene huisje in het middelste rijtje tussenwoningen!

• 29 Juni 2011 - 16:02

Joke:

hee trekkers met de vort, al aan 't fietsen door Stockholm? Nog ruim een week flink 'freehwheelen' hoor!
    En zeg Karin, muggeh houden van ongewassen lijfjes....iets vaker door de wasstraat? Is dat een optie?
    Wij genieten weer van een heldere lucht + de zon. Heerlijk.
    Vóór mn deur is er een complete bouwput ontstaan.
    Kinderen kledderen door de blubber.
    Prachtig om te zien!
    Blijf a.u.b. berichten sturen, wij genieten ons suf van jullie belevenissen.
    bighugvanbigsis.

• 30 Juni 2011 - 19:10

Marry:

Wat een bijzondere reis maken jullie toch! Als meelezer geniet ik mee, Karin, je hebt vast genoeg foto's om een jaar lang te scrappen :-) Veel reisplezier verder.

• 03 Juli 2011 - 19:08

Piet Jan /meta:

Mugge mugge hebben jullie gezelschap
    dan weer klagen {grapje} geniet nog van die laatste dagen .
    Zo te lezen is er werk aan de winkel bij Elaine en Erik maar wel leuk hoor ps die toestemming hebben jullie dat zelf ook gedaan .
    Een groet en geniet nog even .
    Piet Jan Meta