de tweede week - Reisverslag uit Riga, Letland van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu de tweede week - Reisverslag uit Riga, Letland van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

de tweede week

Door: trekvort/Karin

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

07 Juni 2011 | Letland, Riga

De tweede week.

Als we bij de bandenfirma aankomen beginnen er direct 2 jonge knullen de band te onderzoeken. Eerst oppompen maar ze vinden niets dus mag de band zwemmen om zo te zien wat er mis is. Ze komen het ons blij vertellen: a little nail!!!! Ze vulkaniseren de binnenband, vullen hem af met stikstof en zetten hem meteen weer terug onder de “trekvort” en na 40 minuten zijn we weer klaar voor de verdere reis. Kosten? Zes Letse lat oftewel € 8 euro!
We geven ze 10 lat, dat hebben ze wel verdiend.
Vanuit Riga rijden we naar Sigulda waar we het nationale park Gauja willen bezoeken.
Er is een natuurcamping langs de rivier en inmiddels wijs geworden zoeken we een plekje niet te dicht bij het water (muggen). Maar die zijn er daar zoveel dat het niets uitmaakt waar je staat dus zitten we om 8uur ’s avonds al binnen met de vliegenklapper binnen handbereik.
Vreemd genoeg zitten er op deze vrije zaterdag talloze Letten rondom de camper lekker te barbecuen, hebben die dan geen last van die prikkebeessies?
De volgende ochtend maken we een fietstour door de Gaujakloof, helemaal ingesmeerd met:
1 Deet, tegen de Afrikaanse en andere evenaar muskito’s
2 Hongaarse muggenlotion, ooit gekocht toen we aan het Balatonmeer stonden
3 Nieuw gekochte Letse muggenolie op natuurlijke basis
We stinken alledrie een uur in de wind (ja, tuurlijk hebben we Fleur óók ingespoten!) en zijn er zelf zelfs een beetje misselijk van maar de Letse muggen zitten er niet mee. Ze landen vrolijk op ons hoofd, handen en de randjes net boven onze sokken en prikken zich vol overgave door onze velletjes om zich vervolgens vol te zuigen met ons verrukkelijke bloed!
De tour zelf is prachtig alhoewel niet helemaal geschikt voor een e-bike. Zelfs Peter gaat een keertje de mist in als hij een greppeltje te snel wil nemen en plotseling zie ik Fleur een salto uit het fietsmandje maken. Gelukkig heeft ze haar tuigje aan en bungelt daardoor met vier pootjes in het niets……hulpeloos kijkt ze me aan……baas….dit is niet zo fijn……kun jij er wat aan doen? We laten haar verder maar los meelopen met de fiets en controleren na afloop extra goed op teken. Diezelfde dag reizen we door naar Tallinn, hoofdstad van Estland met een goed bewaard gebleven ommuurd oud centrum. Als eerste rijden we naar de Ferries terminal om een plaats te bespreken voor de overtocht naar Finland. Omdat er het eerste weekeinde van juni altijd feest is in Tallinn kunnen we niet zoals ons plan is maandag mee maar moeten wachten tot dinsdagochtend 08.00uur. Ook goed! We zoeken de camperplaats die bij een jachthaven ligt en ik mag vanavond douchen in een oude USSR sporthal (zéér Spartaans maar met een superwarme en royale douche) die gebouwd is voor de Russische zomerspelen van ????? De zeil en roeiwedstrijden zijn toen gehouden in de haven van Tallinn en buiten de kazerne-achtige sporthal zijn er ook nog een tribune, een Olympisch monument en acomodatie voor de spelers (zijn nu hotelkamers) .
Maandag gaan we op de fiets naar het oude gedeelte van de stad (op 6 km afstand). Wat heerlijk toch dat we de fietsen bij ons hebben, we rijden, eenmaal in het oude gedeelte, op ons gemakje achter een “rondritjestreintje” aan en genieten zo van al het moois van deze stad! Echt de moeite waard!
Ik koop er (met zweetdruppels op mijn voorhoofd, het is 25 graden) een fleece gevoerde, met Baltische/Scandinavische motieven, lollige, wollen winter muts met bijpassende warme wanten (wilt U even passen????) en alvast een prachtig cadeau (streekproduct) voor Elaine’s verjaardag. Fleur gaat weer vele keren op de foto, exportproduct naar Japan, Rusland en Estland en dan fietsen we op ons gemakkie weer terug naar de camping.
Tijd voor ontspanning, boekje erbij, koekje erbij………morgen met de boot.
Trouwens, bedankt voor alle leuke reacties en welkom voor alle later ingestapte personen.
Gezellig, jullie kunnen er allemaal makkelijk bij, op deze reis!

• 07 Juni 2011 - 07:39

Elaine:

Ik weet al een mooi cadeau voor volgend jaar als jullie op vakantie gaan....een elektronische vliegenmepper!

• 07 Juni 2011 - 16:00

Joke:

wat genieten jullie! heerlijk (voor ons )om zo alles mee te beleven.
    hoe was de overtocht? last van zeeziekte gehad? nu door Finland, land van meren en .... mugge ....
    kusvanzus.

• 08 Juni 2011 - 13:21

Ingrid:

Hai reizigers.... jullie hebben daar volgens mij het mooiste weer van europa. Geniet er van, ondanks de mugjes !!!! Dan genieten wij van de reisverslagen !!!!